Spreekbeurt
Tips voor het houden van een spreekbeurt/ presentatie
Stap 1: Een onderwerp kiezen
Stap 2: Informatie verzamelen
Stap 3: Alles op een rijtje zetten
Stap 4: Lezen en studeren
Dan is het tijd om je "in te lezen". Zorg er voor dat je een beetje verstand krijgt van het onderwerp dat je hebt gekozen. Lezen alleen is niet genoeg, tenzij je een supergeheugen hebt. Maak aantekeningen van dingen die heel belangrijk zijn en die je gemakkelijk kunt vergeten. Je kunt dit blaadje later als spiekblaadje gebruiken. Schrijf de dingen zo kort mogelijk op.
Stap 5: Organiseren
Hoe laat je je materialen en plaatjes zien? Laat je ze rondgaan door de klas? Pas ermee op: je kunt de aandacht ermee verliezen. Je kunt ook na de spreekbeurt spullen rond laten gaan. Heb je spullen van school nodig, bijvoorbeeld een landkaart? Zeg dat dan ruim van tevoren. Moeten er tekeningen op het bord komen? Heb je hulp nodig als je iets wilt laten zien? Wie kun je daarvoor het beste uitkiezen?
Denk om de Publiekgerichtheid: De spreekbeurt moet begrijpelijk en interessant zijn en voldoende niveau hebben (t.o.v. het publiek).
Stap 6: Zorg voor een duidelijke opbouw
Inleiding:
- zorg voor een pakkend, origineel begin met aanduiding van het onderwerp;
(- begin met een mop of een grap; -maak gebruik van audiovisuele middelen; laat dingen over je onderwerp zien; begin met publieksvragen; etc)
- leg in het kort uit waarom je het onderwerp gekozenhebt (motivatie);
- maak de verdere indeling van je spreekbeurt bekend; gebruik daarbij het (digi) bord.
Kern:
- nadere omschrijving van het onderwerp (= begripsbepaling);
- eventueel een stukje geschiedenis;
- antwoord(en) op de vra(a)g(en), met argumenten.
Slot:
- samenvatting en/of conclusie (= je standpunt (eigen visie) over het onderwerp nog eens kort weergeven);
- vermelding van de informatiebronnen die je gebruikt hebt;
- vragen of er nog vragen zijn.
Stap 7: Oefenen
Oefen je spreekbeurt. Neem de tijd op. Zorg ervoor dat je weet waarover je spreekt. Oefen voor de spiegel of oefen voor je familie en/of vrienden. Vraag feedback. Pas daarna evt. nog zaken aan.
Presentatie TIPS:
- Neem een natuurlijke en ontspannen houding aan; sta niet stokstijf maar wees ook niet te beweeglijk.
- Ondersteun het spreken met wat gebaren, maar overdrijf niet;
- Gebruik illustratiemateriaal;
- Maak gebruik van het bord voor moeilijke namen, schema's e.d. Matig gebruik van audiovisuele hulpmiddelen (digibord,etc.) is toegestaan;
- Vertel alles in je eigen woorden. Gebruik geen boekentaal. Leer niet als een acteur een compleet verhaal uit je hoofd. Zonde van de tijd. Voorlezen is ook niet de bedoeling. Gebruik gerust je spiekbriefje!
- Door de zenuwen ga je vaak te snel of te zachtjes praten. Let er dus op dat je duidelijk praat;
- Houd er rekening mee dat je publiek niet zoveel van het onderwerp weet als jij. Leg dus alles zo duidelijk mogelijk uit;
- Probeer je publiek aan te kijken, maak contact;
- Geef de kinderen in de klas de gelegenheid om vragen te stellen over wat je verteld hebt. Als je een antwoord op de vraag niet weet, is dat geen ramp. Ga niet zomaar een antwoord verzinnen.
Beoordelingscriteria:
De spreekbeurt duurt optimaal 10 minuten, minimaal 8 minuten en maximaal 12 minuten; bij overschrijding van deze grenzen wordt het cijfer lager en wel een halve punt per (deel van een) minuut; gebruik een horloge o.i.d., zowel thuis bij het oefenen als in de klas.
Je wordt beoordeeld aan de hand van een beoordelingsschema. Soms beoordelen je klasgenoten ook mee.