Zakelijk gesprek voeren

Als het gaat over zakelijk communiceren, dan gaat het over gesprekken die zakelijk zijn, gesprekken die bij het werk horen en die belangrijk zijn. Het gaat dan vaak over gesprekken die niet over persoonlijke situaties gaan, maar over bijvoorbeeld het werk van iemand, een functioneringsgesprek of een sollicitatiegesprek. Ook een vergadering is een zakelijk gesprek.

 

Zakelijk communiceren is belangrijk. Het is namelijk belangrijk dat je weet wat er op het spel staat, bij zakelijk communiceren gaat het vaak om belangrijke gesprekken en beslissingen die genomen moeten worden. Dan moet het zakelijk bekeken worden zonder persoonlijke aspecten, want dan wordt het meer een mening gesprek. Er moet gewerkt worden met feiten.

 

Als het gaat over zakelijk communiceren is het belangrijk dat men bij het onderwerp blijft en niet af gaat wijken. Naast dat je bij het onderwerp moet blijven, is het ook belangrijk dat je er geen persoonlijke onderdelen bij gaat betrekken. Het gaat er om dat je duidelijk bent in je communicatievorm, gaat vragen of anderen het begrijpen en dit ook blijft toetsen. Maak een verslag zodat je het zakelijke gesprek na kunt lezen. Daarnaast dien je ook te letten op je taalgebruik, mensen worden met u aan gesproken en als het gaat over brieven, dan worden deze vaak in de u vorm geschreven en afgesloten met hoogachtend. Dit is echt een aspect dat hoort bij zakelijk communiceren, het netjes afhandelen van zaken, zonder er persoonlijke belangen in te stoppen.